Ko se čustva prelijejo v čipko

Objavljeno: 5. februarja 2020 ob 7:40 / posodobljeno: 5. februarja 2020 ob 8:05

Med najprodornejše ambasadorje idrijske čipke v svetu se v zadnjih letih uvršča večmedijska umetnica Eva Petrič. Pred dnevi je spet obiskala idrijsko čipkarsko šolo in se tam srečala s klekljaricami, ki sodelujejo v njenem novem projektu.

Avtor: Damijan Bogataj

Za razvoj idrijske čipke in njeno uveljavitev v svetovnem merilu so izredno pomembni umetniki, ki čipke v taki ali drugačni obliki umeščajo v svoje umetniške stvaritve. Eva Petrič je v svetovnem merilu zelo opažena večmedijska ustvarjalka z odlično mrežo znanstev praktično po vsem svetu. Ima odprta vrata v prestižne galerije po domala vseh svetovnih metropolah. V idrijski čipki prepoznava odličnost in mojstrstvo, kar pomembno bogati njene umetniške postavitve.
Stalno sodelovanje s Čipkarsko šolo Idrija v tem letu nadgrajuje z novim projektom. V njem pa čipkarice nimajo le vloge izdelovalk čipk, ampak bodo na prav poseben način soavtorice končnega izdelka.
Osnovna zamisel Eve Petrič sloni na ideji, da bo preko sklekljane silhuete svojega telesa v naravni velikosti publiki sporočala čustva, ki jih vsak od nas nosi v sebi, doživlja in posreduje svoji okolici. Postopek izdelave take klekljane inštalacije mora biti prilagojen projektu. Članice eksperimentalne skupine pri čipkarski šoli so po delih izdelale predloge za vzorce, v katere so vključile eno ali več oblik čustvovanja. Izražale so se skozi potek linij v vzorcu, ki polnijo podobo z svojo mehkobo, ostrino ali oblikovanjem v simbolne oblike. Po zbiranju predlogov je Maja Svetlik iz idrijske čipkarske šole izdelala celotni vzorec in tega so ob nedavnem obisku Eve Petrič skupaj pregledale ter se pogovorile o razvoju te nenavadne čipke.

Pri določanju posameznih klekljarskih elementov sem sledila osnovni zamisli, da moramo pri izdelavi dati prednost sporočilu in hkrati prepoznavnosti in identiteti. Zato bo celotna čipka izdelana iz klasičnega idrijskega risa.

Maja Svetlik

Eva Petrič je bila nad sodelovanjem z idrijskimi klekljaricami iz eksperimentalne skupine pri Čipkarski šoli Idrija zelo navdušena. Neposreden stik z ustvarjalkami čipk je odprl povsem nove dimenzije ustvarjanja. Po že večletnem ustvarjanju v skupini, ob pomoči mentoric in tako tudi že z nekaj izkušnjami, so se klekljarice rade spoprijele z izzivom sodelovanja z umetnico. Dobile so priložnost, da na podlagi svojega znanja določijo oblike in način izdelave posameznih delov te enotne čipke. Sodelovanje med večmedijsko ustvarjalko in klekljaricami odstira nova polja kreativnega sodelovanja, na katerih je z združevanjem kreativnih energij moč odkrivati novo lepoto. 
Po zadnjih korekturah je Maja Svetlik izdelala integralni vzorec v naravni velikosti. Osnovni gradnik te čipke bo idrijski ris, ki je v svoji osnovi preprost in hitro razumljiv. Odločitev za uporabo klasičnega idrijskega risa je bila zavestna in premišljena. »Pri določanju posameznih klekljarskih elementov sem sledila osnovni zamisli, da moramo pri izdelavi dati prednost sporočilu in hkrati prepoznavnosti in identiteti. Zato bo celotna čipka izdelana iz klasičnega idrijskega risa,« je za Idrijske novice povedala Maja Svetlik.

Pri izdelavi te velike čipke bodo klekljarice sledile sodobnim smernicam o uporabi sonaravnih materialov, zato bodo klekljale s tradicionalnim lanenim sukancem v kombinaciji z volno in konopljino vrvico. Za izdelavo te čipke so naročili tudi posebej veliko bulo, saj na buli običajnih velikosti taka čipka ne bi mogla nastati.
Bula s papircem v naravni velikosti 1,6 metra bo zdaj dobra dva meseca krožila med članicami eksperimentalne skupine in vsaka od klekljaric bo naredila že vnaprej določen del čipke. Klekljarice bodo za izdelavo skupaj porabile okrog 200 ur dela, kar kaže na to, da gre za resen klekljarski projekt.

Odpiranje nečesa novega in umetniško izpovednega mi pomeni bistveno več, kot sama izdelava čipke. Ko vidim to navdušenje med članicami eksperimentalne skupine, se tudi sama nalezem te ustvarjalne vznemirjenosti, ki mora vedno spremljati rojevanje novih umetniških stvaritev.

Maja Svetlik

»Odpiranje nečesa novega in umetniško izpovednega mi pomeni bistveno več, kot sama izdelava čipke. Ko vidim to navdušenje med članicami eksperimentalne skupine, se tudi sama nalezem te ustvarjalne vznemirjenosti, ki mora vedno spremljati rojevanje novih umetniških stvaritev,« je povedala Maja Svetlik.Čipkarice s tem projektom utrjujejo skupnost in si vzajemno delijo znanje.
Kdaj natančno bo zategnjen zadnji vozel na čipki, klekljarice niso določile. Poudarjajo, da hitenje nikoli ne prinese dobrih rezultatov. Čipka naj nastaja in zori.
Nova čipka, ki bo nastala v tem sodelovanju Eve Petrič z Majo Svetlik in članicami eksperimentalne skupine pri Čipkarski šoli Idrija, bo najverjetneje umeščena v Evin večji asemblaž in bo najprej predstavljena na eni od razstav avtorice v tujini. Po usklajevanju koledarjev in razstavišč bodo to umetnino najprej videli v Švici ali pa v ZDA, kjer bo Eva Petrič razstavljala v drugi polovici tega koledarskega leta.
Stroške, ki bodo nastali v tem projektu, bo pokrila čipkarska šola iz svojih sredstev. Zgodbo o nastajanju te čipke pa bodo zabeležili tudi na videoposnetku. Srečanje Eve Petrič z idrijskimi klekljaricami je s kamero spremljal priznani filmar Ivan Klarič iz Celovca, ki bo posneto gradivo uporabil v dokumentarno-umetniškemu filmu in sočasno omogočil tudi uporabo le-tega v večmedijski inštalaciji.

V eksperimentalni skupini Čipkarske šole Idrija delujejo: Andra Jereb, Draga Sedej, Irena Laharnar, Liljana Kogovšek, Marta Simnovčič, Marija Novak Boškovič, Mira Guzelj, Milena Kalan, Sandra Šeme in učiteljica Čipkarske šole Idrija Stana Frelih.