Kdo se boji hudiča in biriča?

Objavljeno: 28. 10. 2020 ob 8:20 | Spletno uredništvo

Metka Pavšič je v produkciji Mestnega muzeja Idrija že na pragu poletja postavila monodramo Ne bojim se ne hudiča ne biriča, ki pa je zaradi korona krize ni videlo prav veliko gledalcev. Zaradi slabega vremena so uprizoritve morali preseliti v dvorano glasbene šole na podstrešje gradu. Po prvotni zamisli bi igro uprizarjali na grajskem dvorišču, kjer se je ta zgodba iz idrijske zgodovine tudi dogajala.

Za bažič je blu. U Šebrejleh je tak medlu, snega je blu skara že da kalin. Sedil sma u hiš, pr gark peč, Florjančk je z nažička niki dilav won z anga kuoščka lsa, ana žvauca, jest sn sedi pa u zdiču za pečjo z rožnkrancam u rakah. Kar naenkrat sta pa u hiše prdeuja dva tminska beriče!

Metka Pavšič je igralka, pevka, animatorka in še marsikaj. Je tudi ena redkih Idrijčank in Idrijčanov z magisterijem z Akademije za gledališče, radio, film in televizijo. Zaposlena je kot animatorka v Domu upokojencev Idrija, kjer stanovalci posebej cenijo njene pevske sposobnosti in znanja, kako starostnike tudi v teh težkih časih razvedriti. Sama pravi, da ne bi znala živeti brez pesmi in gledališča. Slednje je njena velika ljubezen že vrsto let. Pred skoraj dvema desetletjema je nastopala celo v Westminsterskem gledališču v Londonu in na to pevsko-igralsko vlogo je še danes zelo ponosna. Pevsko šolanje je začela v domači glasbeni šoli v Idriji, kjer je pomembna znanja pridobivala pod učiteljskim vodstvom Tonje Lapanja Brenčič.

Šolanje na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo je zaključila z magistrsko predstavo Vinka Moderndorferja Ničesar ne obžalujem. Ta je od premiere do danes doživela že več kot 130 ponovitev. Z njo je gostovala tudi v Zagrebu, Pragi in kar petkrat pri zamejskih Slovencih na Koroškem ter v Trstu. Velik uspeh pa je doživela tudi monokomedija Alda Nikolajeva Fehtarica. Gre za igro v narečju, ki je v petnajstih letih doživela že preko 150 ponovitev.

To poletje pa je v sodelovanju z Mestnim muzejem Idrija, in še posebej z Marijo Terpin Mlinar, oživela zgodbo o Marini Melhiorci – prekupčevalki in tatici iz Šebrelj. Zgodbo o tej nenavadni zgodovinsko izpričani osebnosti je Marija Terpin Mlinar odkrila v zgodovinskem arhivu v Gradcu. Tam hranijo številne listine iz zgodovine Idrije in rudnika in v enem od svežnjev so bili tudi zapisniki o nenavadnem sojenju, ki je v Idriji potekalo v letih 1729 in 1730. Melhiorco so prijeli in jo zasliševali zaradi obtožb, da je sodelovala v tatinski združbi, ki je kradla živo srebro in ga prodajala na črnem trgu. Med sojenjem pa je prišlo na dan, da je prekupčevala tudi s čipkami in zato danes Melhiorco, ki je bila sicer doma v Šebreljah, štejemo za prvo doslej znano prekupčevalko s čipkami v zgodovini. Iz ohranjenih listin je moč razbrati, da je navkljub starosti in telesnim šibkostim zasliševalce ves čas procesa vodila za nos in na zaslišanjih nenehno spreminjala svoje izjave. Sodni proces je vodil idrijski rudniški upravitelj, plemeniti Franc Anton Steinberg, ki je bil upravnik rudnika v obdobju, ko je bil tolminski grof in deželni glavar Jakob Anton Coronini.

Biriči so bili v srednjem veku izvrševalci sodne oblasti, zadolženi so bili predvsem za pobiranje davkov.

Zanimivo je, da je Melhiorca kljub svoji starosti in krhkemu telesnemu zdravju pobegnila z gradu, a se je kasneje sama vrnila v ječo. Verjetno je bil njen sklep povezan predvsem s pritiski brata, ki je bil takratni župan v Šebreljah.

Kako je bila Melhiorca kaznovana, se ne ve, kajti akti o zaključku procesa so izgubljeni. Morda je bila javno kaznovana, privezana k sramotilnemu stebru na Lenštatu, najmanj verjetna pa je možnost, da je bila kaznovana z žigosanjem z razbeljenim železom, saj je temu nasprotovala graška komora.

VIDEO POSNETEK

metka-pavsic-28-10-2020-4.jpg

PODCAST | AUDIO POSNETEK

Metka PavšičIdrijske novice studio
00:00 / 20:20

Ves čas sem preverjala razne naglase, zloge, besede, … Gre za majhne detajle. Zdi se mi, da bi se lažje naučila čisto v nekem drugem narečju, kot pa tole, ki je bilo na nek način zelo podobno, pa vendar kar precej drugačno.

Besedilo za dramsko uprizoritev je delo Alenke Bole Vrabec, pod režijo pa se podpisuje Mateja Mlačnik. Igralka Metka Pavšič je v pripravi nastopa dodobra naštudirala tudi narečni govor prebivalcev Šebrelj, pri katerem ji je pomagala upokojena učiteljica Marica Brezavšček.

Kako se je igralka vživela v novo vlogo in zakaj se nekaterim zdi predstava zelo kruta, pa si oglejte v posnetku oddaje, ki je nastala v TV studiu Idrijskih novic. Z Metko Pavšič, ki je predstavila tudi del besedila, se je pogovarjal urednik Damijan Bogataj.